انواع جک کابینت

انواع جک کابینت در بازار وجود دارد که برای انتخاب آن ها لازم است از ویژگی های هر کدام از آن ها اطلاع داشته باشیم.  یکی از ابزار های مهم در نصب کابینت است که این ابزار را معمولا از جنس فلز یا پلاستیک می سازند. کاربران درب های کابینت آشپزخانه را به طور مداوم باز و بسته می کنند بنابراین سر و صدای برخورد ناگهانی آن ها می تواند آزار دهنده باشد. نصب جک کابینت در کنار لولا برای حل این مشکل ضروری است.
از این نوع ابزار را معمولا برای کابینت های هوایی استفاده می کنند. در انتخاب نوع مناسب آن باید مواردی از قبیل وزن، نوع، کاربرد و مکانیزم عملکرد جک را در نظر بگیرید.

جک کابینت

انواع جک کابینت

پمپی یا گازی ساده :

  • این جک را برای کابینت های هوایی و درب کابینت آبچکان معمولا استفاده می کنند. اما وظیفه لولا را انجام نمی دهد و فقط باز و بسته شدن و نگه داشتن درب را مدیریت می کند. بنابراین شما حتما باید در کنار جک پمپی از لولا برای وصل کردن درب کابینت به بدنه استفاده کنید.

پمپی یا گازی آرام بند :

  • نوعی از جک های اتوبوسی هستند که کاربرد مشابهی با جک پمپی ساده دارند و سرعت باز و بسته شدن کابینت را بهتر کنترل می کنند. در صورت استفاده از جک پمپی آرام بند، درب کابینت به صورت مرحله ای و آهسته بسته خواهد شد و صدای کمتری ایجاد می کند. اگر این جک ها پیچ تنظیم سرعت بسته شدن درب را داشته باشند، امکان رگلاژ با توجه به  وزن درب از ویژگی های این جک است.
جک کابینت پمپی

اتوبوسی یا اونتوس HL :

  • عملکرد این جک ها به گونه ای است که وقتی درب کابینت را به سمت بیرون می کشیم، جک اتوبوسی عمل می کند و درب کابینت را همانند درب اتوبوس باز می کند. دو نوع معمولی و آرام بند دارد. جک اتوبوسی معمولی درب را با سرعت باز و بسته کرده و در واقع به‌صورت یک زمانه عمل می‌کند. جک اتوبوسی آرام‌بند، درب کابینت را به آرامی باز و بسته می کند. اگر عرض درب کمتر از 60 سانتی متر باشد نمی توان از جک اتوبوسی استفاده کرد.
جک کابینت اتوبوسی یا اونتوس HL

دو درب یا اونتوس HF :

  • از این نوع جک در کابینت‌هایی با دو درب استفاده می کنند. این جک‌ها این قابلیت را دارند که دو درب را به‌صورت هم‌زمان باز کنند. برای مکان‌هایی با سقف بلند از آن ها استفاده می‌کنند چرا که دستگیره کابینت در هر ارتفاعی به راحتی قابل دسترسی است. عملکرد این جک به‌گونه‌ای است که هنگام باز شدن درب، آن را به دو قسمت تبدیل می کند. که این دو قسمت به ‌صورت تا شده روی ‌هم قرار می‌گیرند و به سمت بالا می‌روند.
جک کابینت دو درب

اونتوس HS :

  • در واقع نوعی سیستم بالابرنده است و برای کابینت‌های بزرگ با یک درب مناسب می باشد. این جک را در ساخت کابینت‌ در مکان‌هایی با سقف‌ کوتاه استفاده می کنند. زیرا در این حالت درب به‌صورت عمودی باز و بسته نمی شود، بلکه به‌صورت زاویه‌دار باز می‌شود. این جک کمک می‌کند تا درب کابینت در زاویه‌ای مشخص ثابت بماند.

اونتوس HK :

  • این جک برای چرخش در جای خود به حداقل فضا احتیاج دارد. و قابلیت توقف متغیر این مدل، به شما اجازه می‌دهد تا در‌‌ها را در موقعیت دلخواه خود متوقف کنید تا به این شکل دسترسی راحت‌تری داشته باشید. جک اونتوس HK جکی مقرون به صرفه‌ و کاربردی‌ است.
جک کابینت اونتوس

جک بازویی :

  • برای جلوگیری از آسیب و ضربه به درب کابینت مناسب است. بیشتر بر روی درب آب چکان و کابینت های بالای یخچال و … نصب می شود. و این امکان را ایجاد می‌کند تا درب کابینت به راحتی باز شود. در دو نوع پایین باز شو  و بالا باز شو  وجود دارد.
جک کابینت بازویی