ورق ام دی اف چیست؟

Medium Density Fiberboard را به صورت اختصار MDF می نامند. ام دی اف نوعی چوب خرد شده است که آن را با استفاده از چسب یا رزین بصورت ورق، تحت فشار و حرارت تولید می کنند. MDF را برخلاف نئوپان و فیبر و چند لایی از ذرات الیاف چوب تولید می کنند. در حالیکه نئوپان و فیبر چند لایی را از رشته های چوب و چسب تحت فشار و حرارت تولید می کنند.

مراحل ساخت ام دی اف

خرد کردن :

  • چوب را به شکل خرده چوب هایی در ابعاد ثابت تبدیل می کنند تا بتواند راحت تر به قسمت پخت جهت تولید الیاف ارسال کنند. مهم ترین  بخش در این قسمت، طول و عرض و ضخامت یکنواخت خرده چوب ها است.
مراحل ساخت ام دی اف

شستن چوب های خرد شده :

  • ناخالصی های همراه با خرده چوب ها، ذرات شن، سنگ ریزه و فلزات هستند. آن ها را به منظور نگهداری از آسیاب ها قبل از انتقال به بخش بخارزنی و آسیاب توسط آب شستشو می دهند.

طبقه بندی چوب های خرد شده :

  • با استفاده از سیستم الک کردن خرده چوب های هم اندازه را برای هدایت به بخش پخت و تولید الیاف جداسازی می کنند. به این شکل که آن ها را به سه دسته بزرگ تر از حد معمول (به خردکن ها بازگشت داده می شود)، حد معمول و کوچک تر از حد معمول تقسیم می کنند.

تبدیل خرده چوب به الیاف :

  • دراین قسمت، هدف، حل کردن ترکیبات تشکیل دهنده چوب با استفاده از تکنولوژی آسیاب دیسکی تحت فشار بخار آب است. در محفظه بخارزنی خرده چوب ها را تحت بخار اشباع با فشار بالا و درجه حرارت حدود 150 الی 180 سانتیگراد می پزند تا کاملا نرم شوند. سپس بخار آب الیاف تولید شده با کیفیت مطلوب را جدا کرده و تخلیه می کنند.

پرس کردن الیاف ها :

  • دهانه پرس را به منظور توزیع یکنواختی ضخامت الیاف ها باز می کنند. که معمولا برای این کار از پرس های تسمه ای پیوسته استفاده می کنند تا ضخامت از حد مجاز تجاوز ننماید. 
مراحل ساخت ام دی اف

عملیات خنک سازی :

  • پس از عملیات پرس، ورق ها را در اندازه های معینی کات می کنند و به قسمت خنک سازی انتقال می دهند. سپس از دمای بالای آن که تحت پرس گرم بودند می کاهند و آن ها را خنک می کنند.

عملیات سمباده زنی :

  • جهت روکش کردن و هم سطح کردن ناهمواری و یکنواخت نمودن ضخامت این کار را انجام می دهند.

روکش کردن :

  • به منظور افزایش مقاومت ام دی اف، از عملیات روکش کردن سطح با کاغذهای ملامینه استفاده می کنند. و این عملیات، زمانی شرایط مطلوب را حاصل می نمایند که در حین فرایند توانسته باشیم توزیع و یکنواختی دانسیته، یکنواختی ضخامت در سطح را کاملا رعایت کرده باشیم.
مراحل ساخت ام دی اف